Noha a nagy nemzetközi kutatásokból évtizedek óta tudjuk, hogy a kelet-
és délkelet-ázsiai régió számos országában kimagaslóan hatékony az
oktatás, és ez az adott országok gyors fejlődésének egyik kulcsa, a
magyar nyelvű olvasó alig rendelkezik konkrét ismeretekkel ezeknek az
országoknak a pedagógiájára vonatkozóan. Gordon Győri János könyve az
első hazai szakmai munka, amely átfogó, ugyanakkor igen részletes képet
nyújt mindenekelőtt Japán és Szingapúr oktatásának világáról, s rajtuk
keresztül az egész régió pedagógiai helyzetéről. A könyv a téma szinte
maradéktalan teljességgel és naprakészen feldolgozott pedagógiai és
pedagógiai-pszichológiai szakirodalma segítségével mutatja be a
kelet-ázsiai pedagógiát. A sorokon, mondatokon átüt a szerző személyes
tapasztalatokon nyugvó gazdag ismerete, a téma finom, saját kutatásokon
is nyugvó megértése. Így a kötet, amelynek számos része szinte
letehetetlenül olvasmányos is, egyszerre szakmailag hiteles, a
nemzetközi kutatások és értelmezések fő áramához kapcsolódó, s
ugyanakkor a téma olyanféle benső megértésén nyugszik, amely speciálisan
a magyar olvasóhoz szólva teszi érthetővé napjaink kelet-ázsiai
pedagógiájának jellemzőit.
A kötet érdeme, hogy kiemeli a magyar olvasó
számára a kelet-ázsiai pedagógia világát az egzotikumból, és –
ugyancsak elsőként a hazai szakmunkák közül – a kulturális pedagógia
eszköztárát alkalmazva úgy állítja elénk, mint amelynek ismerete
elkerülhetetlenül szükséges ahhoz, hogy azt is jobban megértsük, miről
szól saját pedagógiai gyakorlatunk idehaza, illetve általában a nyugati
világban. Gordon Győri János könyve hézagpótló és jelentős
szemléletformáló munka nemcsak a könyv közvetlen tartalmi értékei miatt,
hanem azért is, mert azt a korszerű szemléletet képviseli, hogy az
oktatás világa igazán csak akkor érthető meg és mutatható fel a maga
összetett gazdagságában, ha szerkezeti, tartalmi és kulturális
jellemzőit, társadalmi kontextusát egyaránt és együtt vesszük figyelembe.
No comments:
Post a Comment