Három és fél ezer esztendő telt el a kínai állam megalakulásától az
utolsó császár bukásáig, az 1911. évi polgári forradalomig. Kína ez
alatt az idő alatt egészen sajátos stílusú építőművészetet hozott létre,
melynek lényege a koncepció egyedülálló első zártságában rejlik. Szinte
valamennyi alkotásban érvényesülnek az elrendezés és a szerkezet
meghatározott elvei; mindegyik épület többé-kevésbé magát a típust
képviseli. Mégsem beszélhetünk egyhangúságról, mert minden épületnek
megvan a maga sajátossága és egyéni hangulata, azoknak a különleges
módozatoknak következtében, amelyekkel az általános elveket az egyes
esetekben alkalmazzák.
Könyvünk szorosan véve nem építészettörténet.
Kiindulópontul inkább azok az alapvető vonások szolgáltak, amelyektől a
hagyományokat folytató „klasszikus” kínai épületek sajátos karakterüket
nyerik, és amelyek egyebek közt az európai építészettől megkülönböztetik
őket. A „klasszikus” megjelölés ez esetben nem egy meghatározott
korszakra vonatkozik, inkább arra a tipikus megjelenésmódra, amely a
kínai építészeti hagyományok valamennyi csúcsteljesítményében
felismerhető. Amikor igyekeztünk a fő jellegzetességeket kidomborítani,
nyilvánvalóan némileg háttérbe szorultak a kevésbé uralkodó vonások s az
időben és helyileg korlátozott tényezők.
No comments:
Post a Comment