A magyar olvasóközönség érdeklődését több okból méltán foglalkoztatja az
ősi kínai művészet minden megnyilvánulása, mely eljut hazánkba.
Különösen megérdemli az érdeklődést az olyan művészeti ismertetés,
amely, mint Miklós Pál műve is, személyes tapasztalatok alapján hozza el
közénk ennek a távoli, több évezredes kultúrájú népnek
felbecsülhetetlen értékű és egzotikusan érdekes alkotásait. A szerző
három évig élt Kínában, s amennyire ideje engedte, beutazta a hatalmas
területet. Három hónapot töltött a regényes Tunhuangban, barátságot
kötött a Tunhuang Intézet munkatársaival, és a lehető legalaposabb
felvilágosításokat szerezte a magyar olvasóközönség által eddig még
ismeretlen és a maga nemében egyedülálló alkotások, az Ezer Buddha
Barlangtemplomok keletkezése és alkotó művészei felől. Értesüléseit
közvetlen modorban és alapos művészettörténeti elmélyedéssel írta meg,
bevezetőként a színes reprodukciók elé. A díszes kiadású kötet
létrejöttében a legkiválóbb magyarországi Kína-szakértők működtek közre.
A 32 egész oldalas színes illusztráció és a szövegközti rajzok
igyekeznek a legteljesebb képet nyújtani az Ezer Buddha Barlangtemplomok
festményeinek örök szépségéről.
A kiadót és a szerzőt egyaránt az a cél vezeti, hogy hozzájáruljon
ahhoz a kulturális misszióhoz, amit a kínai művészet és a szocializmust
építő hatalmas kínai nép kultúrájának megismerése jelent.
Tartalom
Tunhuang fölfedezése
Tunhuang
A Selyem Útja
A buddhizmus
A buddhista Tunhuang
Az Ezer Buddha Barlangtemplomok
A barlangtemplom-rendszer
A műemlék építészeti sajátságai
A falfestmények technikája
A
festészet korai szakasza (Vej-kor)
Stílusváltás (Szuj-kor)
A festészet
aranykora (Tang-kor)
A festészet ezüstkora (Szung-kor)
A tunhuangi
szobrok
Tunghuang a kínai buddhista művészetben
No comments:
Post a Comment