Saturday, February 2, 2013

Miklós Pál: A tunhuangi Ezer Buddha Barlangtemplomok

A magyar olvasóközönség érdeklődését több okból méltán foglalkoztatja az ősi kínai művészet minden megnyilvánulása, mely eljut hazánkba. Különösen megérdemli az érdeklődést az olyan művészeti ismertetés, amely, mint Miklós Pál műve is, személyes tapasztalatok alapján hozza el közénk ennek a távoli, több évezredes kultúrájú népnek felbecsülhetetlen értékű és egzotikusan érdekes alkotásait. A szerző három évig élt Kínában, s amennyire ideje engedte, beutazta a hatalmas területet. Három hónapot töltött a regényes Tunhuangban, barátságot kötött a Tunhuang Intézet munkatársaival, és a lehető legalaposabb felvilágosításokat szerezte a magyar olvasóközönség által eddig még ismeretlen és a maga nemében egyedülálló alkotások, az Ezer Buddha Barlangtemplomok keletkezése és alkotó művészei felől. Értesüléseit közvetlen modorban és alapos művészettörténeti elmélyedéssel írta meg, bevezetőként a színes reprodukciók elé. A díszes kiadású kötet létrejöttében a legkiválóbb magyarországi Kína-szakértők működtek közre. A 32 egész oldalas színes illusztráció és a szövegközti rajzok igyekeznek a legteljesebb képet nyújtani az Ezer Buddha Barlangtemplomok festményeinek örök szépségéről.

A kiadót és a szerzőt egyaránt az a cél vezeti, hogy hozzájáruljon ahhoz a kulturális misszióhoz, amit a kínai művészet és a szocializmust építő hatalmas kínai nép kultúrájának megismerése jelent.

Tartalom

Tunhuang fölfedezése 

Tunhuang 
A Selyem Útja 
A buddhizmus 
A buddhista Tunhuang 
Az Ezer Buddha Barlangtemplomok 
A barlangtemplom-rendszer 
A műemlék építészeti sajátságai 
A falfestmények technikája 
A festészet korai szakasza (Vej-kor) 
Stílusváltás (Szuj-kor)
A festészet aranykora (Tang-kor) 
A festészet ezüstkora (Szung-kor)

A tunhuangi szobrok 
Tunghuang a kínai buddhista művészetben

No comments:

Post a Comment