Éppen 150 éve annak, hogy Japán több évszázados elszigeteltsége után
1868-ban meghirdette a „Felvilágosult kormányzás” (Meidzsi) korszakot,
melynek során sikeresen modernizálódott, és már a 19. század végére a
nyugati nagyhatalmakkal egyenrangú helyet vívott ki magának. Japán
második világháború utáni fejlődése igazolta, hogy mindez nem puszta
véletlenek egybeesésének volt köszönhető. Az ország 19-20. századi
modernizációjának értelmezése, sikerességének magyarázata évtizedek óta
foglalkoztatja a Japánnal foglalkozó kutatókat. Jelen kötet is ehhez a
kérdéskörhöz kíván adalékokat nyújtani, de nem „klasszikus”
történelemkönyv, elsősorban nem a politikai vagy gazdasági történésekkel
foglalkozik, hanem a japán történeti fejlődés értelmezésének
lehetőségeivel. Ebben elsősorban az egyedi jelleget, a japán történeti
kontextus és tapasztalat, valamint a kultúra társadalmi és politikai
struktúrákat meghatározó specifikumait vizsgálja, de mindezt a globális
folyamatok és viszonyok rendszerébe helyezve, a fejlődési és
modernizációs modellek tekintetbevételével próbálja elemezni. A kötet
központi témája a kulturális hagyomány kérdése, amely kulcsszerepet
játszott abban, hogy Japán a modernitást az akkori nyugati
nagyhatalmaktól eltérő módon valósította meg, és ezzel elsőként mutatta
fel a lehetőségét egy, a „nyugatitól” különböző modernizációs fejlődési
modell létének.
FARKAS MÁRIA ILDIKÓ egyetemi docens történelem, angol és japán szakon végzett az ELTE-n, majd történelemtudományból szerezte meg PhD fokozatát. A KRE BTK Keleti Nyelvek és Kultúrák szak oktatója, oktatási és kutatási területe a modern japán történelem, a japán-magyar kapcsolatok története, a japán kultúrtörténet és összehasonlító kultúratudomány.
FARKAS MÁRIA ILDIKÓ egyetemi docens történelem, angol és japán szakon végzett az ELTE-n, majd történelemtudományból szerezte meg PhD fokozatát. A KRE BTK Keleti Nyelvek és Kultúrák szak oktatója, oktatási és kutatási területe a modern japán történelem, a japán-magyar kapcsolatok története, a japán kultúrtörténet és összehasonlító kultúratudomány.
No comments:
Post a Comment