![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivxjfX6RbdiKLYQ4JBFS-Tm775wuq3qTywQfCbTRjO-gQWO2IAuMZ0ItO6drEOeTdcG_XSCeJCUVtL00UqwiBJ2Ln-azqrrlK2perWb4bvnr1yv7-Bk7NZ3H9Z076szVi4FBN88TYSEkw/s320/mtkhe5000000244102.jpg)
Nem sokkal Konfuciusz után, az i.e. V. század második felében élesen antikonfuciánus tanokkal lépett fel Mo Ti, más néven Mo-ce /Mo mester/ [hivatalos átírásban: Mo-zi, 墨子].
Tanai, amelyek a patriarchális család és szertartásai, valamint a konfuciánus morál bírálatát nyújtották, különböző iskolákban követőkre leltek. Cseppet sem véletlenül, hiszen Mo Ti nem pusztán mondásokba foglalta tanításait, mint Konfuciánusz tette, hanem érveléssel igyekezett meggyőzni a taítványait, ezzel pedig nagy lépést tett előre, az igazi filozófia felé.
Ez idő tájt ugyancsak antikonfuciánus tanaival aratott sikert egy Jang Csu nevű filozófus, kinek bölcseletéről a taoista Lie-ce című könyv legérdekesebb, VII. fejezete tudósít, amely kötetünkben ugyancsak olvasható.
No comments:
Post a Comment